Utställning: Ett formstarkt Norrbotten

Hur kan norrbottniskt konsthantverk, design och slöjd lyfta Norrbottens besöksnäring? 

I utställningen 'Ett formstark Norrbotten' visas de processer och prototyper som tio formutövare tagit fram utifrån besöksnäringens unika platser och miljöer.  

Utställningsperiod: 6 oktober 2021 - 9 januari 2022, Norrbottens museum

Här kan ni läsa om våra deltagare, deras processer samt resultat från det gångna projektåret.

Texter: Marianne Söderberg
Bilder, om ej annat namn anges: Simon Eliasson
Utställningsbilder: Sofia Öberg

TEAM 1

Pia Schmaltz, Luleå

Stengodsleran är konsthantverkaren, formgivaren och konstnären Pia Schmaltzs material. I sin ateljé, som också är en butik mitt emellan stranden och skogen på Hamnholmen utanför Luleå, skapar hon främst bruksgods, men även unika föremål för utsmyckning av hem och arbetsplatser. Hennes signum är enkla strama former med spänstiga linjer kombinerat med omsorgsfull färgsättning och lekfulla mönster, gärna hämtade från naturen.

https://piaschmaltz.se

Linda Isaksson, Heta Hyttan, Piteå

Glasblåsaren Linda Isaksson i Piteå beskriver sig själv som ett enmansband. Utbildad i många år på några av Sveriges mest välrenommerade glasbruk och därmed fostrad i en tradition som innebär lagarbete framför glödheta glasugnar har hon i sin Heta hytta vant sig vid att göra allting själv. Formerna som växer fram ur hennes händer inspireras ofta av naturen och stämningen i det gamla bryggeriet där hon har sin hytta, som också är ett besöksmål där hon tar emot gäster från hela världen.


https://www.hetahyttan.se

Systrarna Wikström, Kallax gårdsbutik, Luleå

De brukar säga att de har det i blodet, Syskonen W, som är deras varumärke för de delikatesser de producerar och säljer i sin gårdsbutik i Kallax. Känslan för tidlös och personlig stil och inredning har alltid funnits där i familjen – hos föräldrarna och inte minst historiskt hos morfars far, som startade butik i inlandet när rallarna kom. Först samlade syskonen Wikström på saker som de själva ville ha, men så bestämde de sig för att sprida vackra föremål och produkter vidare till andra och startade Kallax gårdsbutik med eget kafé.  Med åren har verksamheten utökats till ett gårdshotell och en villa för uthyrning i närliggande Jaktviken, Hunting Bay Lodge – direktöversatt för alla internationella kunder.


https://www.kallaxgardsbutik.se
Foto: Jenny Brandt Grönberg

Platsen fick bilda utgångspunkt för konsthantverkarnas arbete. Kallax – från finskans Kalaksi som betyder fiskviken – med närhet till hav och skog och med en historia som kretsar kring fiske och surströmming. Många prototyper och förslag har presenterats under projektets gång, föremål där Pia Schmaltz och Linda Isaksson jobbat nära varandra och kombinerat keramik och glas. En karaff i keramik, försedd med en glasknopp – båda med motiv av tallkvistar. En stram och kantig glasburk med lock i keramik – ett grönt med tallmotiv och ett vitt med samma dekor som för tankarna till snö och vinter. Ett frukostset med kopp i keramik, ett glas och en mönstrad bricka i träfanér där talltoppar dansar långdans med varandra. Idéerna har som sagt varit många och Pia Schmaltz har också designat en ljusstake med arbetsnamnet ”Det brinner i martallens topp”, tänkt som dekor i hotellen och som produkt i butiken.

Tillsammans valde teamet till slut att gå vidare med ett surströmmingstema i form av fatet ”Surströmmingspolka”, med en stram design anpassad till surströmmingsburkens storlek och med kanter som förhindrar spill, och några skålar avsedda för tillbehören. Allt kombinerat med stiliserade fiskar i klarglas med tre olika färginfällningar, som dekoration på festen.


TEAM 2

Gunnel Tjäder, Kiruna

Konsthantverkaren Gunnel Tjäder har sina rötter i Tornedalen och bor och verkar i Kiruna, där hon drivit eget företag med inriktning på konsthantverk sedan 1996. Dessutom är hon också en av grundarna för konsthantverksbutiken Ateljénord, centralt belägen i Kiruna och därmed också ett naturligt besöksmål för turister. Hon är allmogemålare, men jobbar också med ulltryck och renskinn – både som konsthantverkare och konstnär.


https://gunneltjader.com

Katarina Spik Skum, Jokkmokk

Katarina Spik Skum arbetar med duodje, samiskt hantverk, och bygger sitt kunnande på en kombination av ärvd kunskap och högre utbildningar – hon har bland annat en masterexamen från Samiska högskolan i Kautokeino, Sámi Allaskuvla. Hon driver sitt företag Duodje by KSS med bas i Jokkmokk och utgår i sitt skapande främst från naturmaterial och garvat renskinn som hon själv framställer.


https://www.duodjebykss.com

Johan Stenevad, Lapland Guesthouse, Pajala

Om någon hade berättat för den unge lärarstudenten Johan Stenevad i Härnösand att han om 30 år skulle vara turistföretagare med förkärlek till att timra hus och tillverka knivar i en liten by i Tornedalen, hade han skrattat åt det orimliga i tanken. Vid det här laget har han bott halva sitt liv i Kangos där han tillsammans med hustrun Eva och familjen skapat en unik miljö för boende, upplevelser och aktiviteter. Varje år räknar Lapland Guesthouse in gäster från nästan alla världsdelar, förutom alla svenska turister som letar sig fram till deras värdshus mitt i byn.

https://laplandguesthouse.com/se/

Foto: Marcus Westberg

Lyhördheten inför den gemensamma arbetsprocessen har varit stor i teamets arbete inom Formstark. För att lära känna varandra och inte minst besöksmålet ifråga, har konsthantverkarna tillsammans med sina mentorer gästat Guesthouse Lapland för att själva ta del av utbudet. Dessutom fick teamet förmånen att åka på en studieresa till Gästrikland och Hälsingland för att titta närmare på andra turistmål.

Tillsammans enades de om att göra delar av inredningen till en ny konferenslokal som Johan Stenevad bygger på anläggningen i Kangos. Utgångspunkten för konsthantverkarnas idéarbete blev ett gammalt sängskåp som kommer att utgöra ett viktigt blickfång i rummet.

Inspirerad av skåpets färger och av uppmaningen från sin mentor, handvävaren Åsa Pärson, att hon skulle våga ta över väggarna har Gunnel Tjäder skapat fyra stora konstverk med screentryck på ylletyg utifrån temat de fyra årstiderna.

Som säljbar produkt till besökarna har hon också designat och tillverkat en crossover/midjeväska i renskinn och ulltryck, där färgskalan från konstverken går igen.

I sitt arbete fångade Katarina Spik Skum upp Johan Stenevads önskemål om att tillverka klädseln till fåtöljer tillverkade av gamla rena oljefat från 1930-talet, som han fick av en granne för länge sedan. Även fåtöljerna utgår från temat årstider, där garvat renskinn symboliserar sommaren och där renarnas benskinn, bellingarna, för tankarna till vintern.


TEAM 3

Eva Hagström, Kalix

En bit söderut vid kusten i byn Siknäs, bor och verkar konstnären och konsthantverkaren Eva Hagström. Utbildad i textil formgivning och fine art vid Konstfack i Stockholm 1984 och yrkesverksam sedan dess, både som konstnär med egna utställningar och som formgivare och designer. Erfaren som få när det gäller produktutveckling i dessa sammanhang. Redan i början av 1990-talet ingick hon i en grupp av unga konstnärer som fick uppdraget att skapa ny design kring Hemslöjdens produkter och till för några år sedan var hon en av fem konsthantverkare som drev egen butik i Kalix. Eva Hagström är dessutom en del av Norrbottens besöksnäring genom den butik hon håller öppen intill sin ateljé i Siknäs.

http://www.eva-hagstrom.nu

Pia Huuva, Övertorneå

Det är över 20 år sedan nu som entreprenören Pia Huuva flyttade till byn Liehittäjä, platsen som sedan dess är hennes centrum i världen. Som den berättare hon är minns hon detaljer från den allra första resan dit. Grusvägarna, den skira junigrönskan, hararna som skuttade och långsamma renar. Sjön som låg spegelblank där vid framkomsten, röken från bastun. Och så förstås Henry Huuva, som kom att bli hennes man. Platsens magi, det exklusivt enkla – känslan har följt henne sedan dess.

Just här har hon och maken Henry skapat turistföretaget Huuva Hideaway, som välkomnar gäster från hela världen för boende, umgänge, måltids, natur- och kulturupplevelser.

https://www.huuvahideaway.com
Foto: Huuva Hideaway

Pia Huuva och Eva Hagström hade redan tidigare planer på ett samarbete och genom Formstark kunde de sätta igång. Huuva Hideaway hade behov av inredningsdetaljer till sin nya stuga, sitt ”Eremitage” eller kanske ”Utblick mitt i skogen”. 

Skalet finns redan uppfört och fasaden kommer att domineras av ett stort panoramafönster med vacker utsikt över granskogen. Tillsammans satte de igång ett idéarbete som tog utgångspunkt i skogens färger och former och i de behov som kommer att finnas i boendet. Eva skapade skisser och prototyper av trasmattor i ull och bomull, ripsvävar för gungstolen, kuddöverdrag, brickor, underlägg – allt under temat skog. 

Vid ett besök i Evas ateljé upptäckte Pia en välsorterad hylla för garner placerade i olika fack och lät sig inspireras till en liknande som kan förgylla en vägg i stugan och fyllas med saker, böcker och produkter av olika slag försedda med QR-koder för att gästerna enkelt ska kunna ta sig vidare till information – inte minst om de konsthantverkare som finns representerade i stugan.


TEAM 4

Lisa Wallin, Luleå

Designern och Art Directorn Lisa Wallin har en bred och lång erfarenhet inom kommunikationsbranschen. Sedan 2019 driver hon sitt eget företag Visalisationer med säte i Luleå där hon jobbar gränsöverskridande med design, illustration, konst och kommunikation. Hon har dessutom stor kännedom om besöksnäringar efter åtskilliga uppdrag genom åren.


https://visalisationer.se

Thomas Dahlqvist, Cape Wild, Luleå

På Luleälvens södra sida, i byn Lövudden inte långt från Luleås centrum, ligger Cape Wild. Ett nytt besöksmål där Thomas Dahlqvist tar emot alla som längtar ut i naturen för att på nära håll möta älgar och renar, ta sig en kopp kaffe ur skogspannan vid den öppna elden och kanske äta lunch eller middag tillagad ute i det fria eller inomhus i grillkåtan. I stora hägn betar älgarna Zigge, Zebbe och Zaga, tama nog att bli matade direkt ur handen. Numer har de också sällskap av sju renar, som har sitt eget hägn strax intill. 

Cape Wild är en plats för både lokala besökare och långväga turister. Där finns goda möjligheter för konferenser och olika typer av företagsevent, för gruppaktiviteter av olika slag och för jägare som vill träna sina hundar.

https://www.capewild.se/sv/

Foto: Cape Wild

Tillsammans bestämde sig Thomas och Lisa för att skapa en produkt med utgångspunkt i verksamheten på Cape Wild. Någonting vackert och användbart som kan säljas i souvenirshopen och tas med hem av besökarna som ett minne i ett platt paket.

Arbetet resulterade i en ljusstake med stiliserade horn – avskalad, men samtidigt också föreställande. Idén utgår från tre centrala delar i Cape Wilds verksamhet: Elden som alltid brinner, djuren och närheten till stålstaden Luleå.

Ljusstaken är tillverkad i stål, som ger en härlig tyngd, men också stabilitet och hållbarhet. Den består av två delar som enkelt sätts ihop, vilket gör ljusstaken lätt att paketera.

Samarbetet har också resulterat i en serie designade förpackningar till det lokala mathantverk som säljs på Cape Wild.


TEAM 5

Monika Strand & Chris White,  Mokk, Luleå

Mokk drivs sedan ett par år tillbaka av keramikerna Monika Strand och Christopher White. Ett familjeföretag som bygger på det bästa hos dem båda – fulländad hantverksskicklighet i kombination med fantasirik och formstark kreativitet. Christopher har bland annat en bakgrund på välrenommerade företag som Poole Pottery i England och Pentik i Finland, medan Monika sedan utbildningsåren på Sunderby konstskola, där hon både gick konstlinjen och utbildade sig till konstpedagog, verkat i en rad mer småskaliga sammanhang och samarbeten.

Mokk är framför allt inriktade på bruksföremål av olika slag och tar gärna på sig specialbeställningar. Så har de till exempel tillverkat serviser och ljuslyktor till Arctic Bath i Harads och till Hemmagastronomi i Luleå.

https://www.mokksweden.se

Helene & Tobbe Forsberg, Jössgården, Piteå

Jössgården i Sjulsmark har imponerande anor. Redan i mitten av 1500-talet fanns det bebyggelse på gården och de byggnader som finns där nu uppfördes på 1800-talet.

För ägarna Helene och Torbjörn Forsberg kom byn och huset först. Torbjörn, som bott i Sjulsmark nästan hela sitt liv, längtade tillbaka och när Jössgården blev till salu slog de till.

Efter några år på gården bestämde de sig för att anta utmaningen att verka som entreprenörer inom besöksnäringen och byggde upp sitt företag kring idén att skapa en trivsam plats och en lockande miljö för sina gäster. Idag driver de restaurang, café, hotellrörelse och gårdsbutik med möjligheter för både privatpersoner och företag i en by med närhet till vandringsleder, naturreservat, fiskevatten, skidåkning, cykelturer och så kallad naturbaserad rehabilitering. På gården finns också deras djur – hästar, höns och kaniner.


https://jossgarden.se
Foto: Jössgården

Samarbetet mellan Jössgården och Mokk blev ett möte mellan två professionella företag med tydlig struktur och stor kunskap om sina målgrupper. Helene och Torbjörn Forsberg önskade sig en handgjord servis och gav Mokk fria händer i det konstnärliga skapandet. På Jössgården fastnade Monika Strand och Christopher White för de imponerande gamla stenväggarna i ladugården som inspirerade till en tallrik där leran framträder tydlig och skrovlig på kanterna kring den grå glasyren.

Förutom tallriken ledde idéarbetet fram till en kåsa i keramik – en gåva till Jössgårdens hotellgäster, som också kommer att säljas i gårdsbutiken. Kåsan är förpackad i en tygpåse som designats av Mokk.


TEAM 6

Lenita Andersson, Luleå

Lenita Andersson är i grunden bildkonstnär, utbildad på Konstskolan i Sunderbyn och vid Falkenbergs konstskola. Under senare år har hon gått en lärlingsutbildning på Yrkeshögskolan för att bli keramiker. Hon driver egen ateljé i Luleås Svartöstan där hon i första hand ägnar sig åt brukskeramik, men även åt friare konstskapande. Som bildkonstnär arbetar hon mest med teckning och måleri.


https://www.instagram.com/anderssonlenita/

Lotta Lampa, Kalix

Lotta Lampa kommer från Kalix och är utbildad bland annat på Beckmans treåriga designhögskola i Stockholm och i Italien. Hennes design är omisskännlig och inspirerad av vardagsliv och garageliv – ”raggarkulturen” är en stark inspirationskälla. Föremål designade av Lotta Lampa förekommer ofta i formstarka designtidskrifter och hon har bland annat porträtterats i Svt:s serie Designhistorier.


http://www.lottalampa.se

My Bergström & Lisa Hellmér, Pensionatet, Piteå

Känslan för Piteå kom på minuten, så fort Lisa Hellmér satte sin fot där. Kärleken har bestått. Först genom de tre åren som student och senare som lärare och programansvarig på Luleå tekniska universitets upplevelseproduktionsutbildning i Piteå. Och inte minst nu, när hon som fullfjädrad entreprenör driver sitt och kompanjonen My Bergströms Pensionatet. 

Centralt beläget i Piteås gamla trähuskvarter lockar Pensionatet gäster från när och fjärran till boende i sitt bed and breakfast, till sin ”fin-pizza-restaurang”, sitt fik och till en intressant butik som ofta innehåller det lite mer oväntade. Lisa Hellmér startade Pensionatet 2013 utifrån en känsla av att Piteå behövde just ett sånt mysigt ställe för enkelt och trevligt umgänge i mysig miljö och verksamheten har växt organiskt genom åren. Numer finns där också plats för konferenser.


http://www.pensionatet.com
Foto: Pensionatet

Idéerna har varit många i teamets arbete och processen öppen och bred. Från idéer om att skapa enskilda eller gemensamma produkter kring olika teman för trädgården, restaurangen eller butiken landade teamet så småningom i tanken att inreda två av Pensionatets hotellrum. Utrustade med en budget på 5 000 kronor var gick Lenita Andersson och Lotta Lampa ut på skattjakt i Piteås second-hand-butiker, hittade föremål och möbler som de målade om i de olika färgskalor de valde för respektive rum. Rummen dekorerades också med föremål från konsthantverkarnas egen produktion.

Lenita Andersson hämtade inspiration från sin egen ateljé och använde bland annat skisser, glasyrprover och teckningar som väggdekorationer. Dessutom skapade hon en serie unika vaser som placerats ut i rummet, alla prismärkta för gästerna att köpa. Vaserna kommer också att säljas i Pensionatets butik.

Lotta Lampa gick all in med en starkt gul färgskala i rummet och grafiskt svart och vitt i det intilliggande badrummet. Förutom att bidra med några av sina egna produkter, köpte hon också in pannåer som hon lät spraymåla i samma färgskala. Som gammal fotbollsspelare i Piteå IF ville hon också tillföra lite historia till gästerna med hjälp av tidningsklipp från fotbollskarriären.


TEAM 7

Ida Isak Westerberg, Älvsbyn

Textilkonstnären och hantverkaren Ida Isak Westerberg är utbildad inom vävnad och konstsömnad på Handarbetets vänner i Stockholm och efter sin examen 2018 bosatt i Älvsbyn. Med inspiration från Norrbotten och med queera perspektiv skapar Ida Isak Westerberg taktila vävar och föremål som tillmötesgår mänskliga behov. Allting började med sömnad och broderier, men mötet med vävstolen gav skapandet en skjuts mot att söka nya uttryck som går utanför de förväntade med hjälp av traditionella tekniker och hållbara material. Ida Isak Westerberg väver framförallt i många skilda tekniker, arbetar i rya- och flossateknik, broderar och syr.


http://idaisak.se

Lotta Eriksson, Silvermuseets butik, Arjeplog

Silvermuseet i Arjeplog är ett gemensamt minne för sin bygd, välkänt för sina rika samlingar och en verksamhet som speglar ortens historia, från förhistorisk tid till nutid. Numer drivs också Institutet för arktisk landskapsforskning, INSARC, inom ramen för Silvermuseets organisation.

I den gamla delen av museet, som ursprungligen är en nomadskola från 1800-talet men ombyggt många gånger, ligger Silvermuseets butik som också är kommunens turistinformation. Utbudet i butiken är varierat för att passa många – såväl turister som ortsbor. En god blandning där stor vikt läggs på kvalitet och närproducerat, enligt Lotta Eriksson, butiksansvarig på museet.


https://silvermuseet.se
Foto: Silvermuseet

I arbetet med Silvermuseets butik tog Ida Isak Westerberg vara på de återkommande mönster och färger den såg i museet och i miljöerna runt omkring. Kyrkans rosa fasad, sicksackmönster, romber, kommunens många sjöar, midnattssolen. Tanken på textilindustrins miljöbelastning letade sig naturligt in i teamets många samtal eftersom frågan är central, både för Silvermuseet och för Ida Isak Westerberg. Från idéer om att inreda butiken, via olika säljbara produkter enades teamet om lagningslappar i tre olika storlekar för att täcka över fläckar och hål, men också för att pryda klädesplagg och textilier. Lapparna är vävda i plattvävsteknik och skapade kring några av de mönster och färgskalor Ida Isak Westerberg fann i Arjeplog.

Under arbetets gång har Ida Isak Westerberg också tagit fram en prototyp på ett handvävt sittunderlag i ull med ryaknutar som förmodligen kommer att utvecklas och produceras i andra sammanhang senare.


Hanna Isaksson, Resurscentrum för Konst, projektägare

Visst är det något speciellt när man får hålla i ett föremål som är gjort av någon annans hand. En unik produkt där varje del och detalj har finslipats av en dedikerad formgivare. Någon som kanske har legat sömnlös på nätterna för att hen har så många idéer. Som har skissat, förkastat sina förslag och sedan försökt igen. Som har testat olika material, former, prototyper och strukturer. Som självkritiskt har granskat sin skapelse tills hen en dag har kunnat säga; nu är jag klar, nu kan detta få möta någon annans öga och hand.

Om vi har kunskap och förståelse för den processen, för den kunskap som genererats genom utbildningar, kurser och år av träning och förfining. Om vi kan se det som ligger bakom slutresultatet, så kan vi också uppskatta det ting vi har framför oss på ett djupare plan. Vi vill därför med denna utställning visa på just hur en sådan resa kan se ut, från början till mål.

Vi ska vara stolta över den slöjd och det konsthantverk vi har i Norrbotten och vi ska visa upp det för våra besökare. Det är till stor del vad detta projekt har gått ut på. Att dela med oss av vår rikedom med andra, men också att lyfta det närproducerade och hållbara till fler inom Norrbotten. Vi hoppas att detta ska ge ringar på vattnet så att fler ser potentialen i att samverka med våra formgivare i norr. Det är glädjande att vår satsning Formstark Norrbotten har fått eko över hela Sverige och att vi kan sätta våra formutövare på en nationell karta, men det är lika viktigt att vi som bor och verkar här uppe i norr även har den kunskapen.

//Hanna Isaksson

Verksamhetsledare, Resurscentrum för Konst

Projektägare av Formstark Norrbotten

Sofia Öberg, projektledare, Formstark Norrbotten

Projektet Formstark Norrbottens målsättning är och har varit att skapa nya förutsättningar att mötas och dra nytta av kompetenser inom två branschområden; besöksnäringen och professionella utövare inom konsthantverk, hantverk, slöjd och design. Med syftet att skapa nya typer av tjänster, ta fram lokalt producerade produkter och därmed generera attraktivare destinationer i Norrbotten och fler uppdrag till lokala utövare. 

Större delen av Formstark Norrbotten har genomförts under pandemins tunga täcke och vi, som många andra, har fått justera och ställa om för att anpassa oss efter nya spelregler.

Digitala träffar har möjliggjort att vi kunnat nå ut till många fler, både regionalt och nationellt, vilket bidragit till nya och förstärkta nätverk inom och mellan branscherna.

Vi har genomfört digitala föreläsningar, seminariedagar, nätverksträffar, och ett mentorskapsprogram. En utställning har producerats och en produktkatalog med utvald design och konsthantverk från formutövare i länet har lanserats. 

I denna utställning visar vi resultatet utifrån vårt produktutvecklingsspår. Där har 7 team och 19 deltagare, med representanter från besöksnäringen och formgivare, under ett år arbetat tillsammans i en minst sagt utmanande tid på grund av världsläget. Vad som började med idéer och inspiration från besök hos våra aktörer inom besöksnäringen hösten 2020 har idag formats till nya produkter och fortsatta samarbeten. Det är svårt att med ord beskriva hur stolt jag är över arbetet de utfört tillsammans och processerna vi nu får visa upp som resultat i utställningen ’Ett formstarkt Norrbotten’. 

//Sofia Öberg

Projektledare, Formstark Norrbotten

Johan Lidberg, processledare, produktutvecklingsspåret

För mig är design en form av problemlösning. En industridesigner är tränad i att testa alla möjliga infallsvinklar och lösningar i en designutmaning. Som processledare inom Formstark har jag introducerat och väglett alla fantastiska team genom en så kallad designprocess. 

Genom att dela upp produktutvecklingen i de fyra stegen analytisk, kreativ, verkställande och slutförande fas har vi kunnat arbeta metodiskt mot en tidsplan och ett mål. Vi har tillsammans haft en mängd möten vars syfte har varit att få deltagarna att utmana sig själva, lära sig och nå sina egna bästa tänkbara resultat.

Genom föreläsningar, workshops och övningar har de deltagande teamen fått verktyg till sin designprocess och stöd till att uppnå resultat. Teamen består alla av talangfulla och kreativa individer så mitt jobb har till stor del varit stötta teamen och ge dem en röd tråd genom sin skapandeprocess.

 

//Johan Lidberg
Industridesigner, konstruktör och knivslöjdare

Processledare till teamen i Formstark Norrbottens produktutvecklingsspår

Richard Westerberg, Swedish Lapland Visitors Board, samarbetspartner i Formstark Norrbotten

Spännande design och vacker form är viktigt för besöksnäringen, helt enkelt för att skönhet är viktigt. En vackrare värld är också en attraktivare värld. I destinationen Swedish Lapland finns färg och form som attraherar. Här finns världsartister bland designers, slöjdare och konstnärer. Inte minst under den digitala versionen av Jokkmokks marknad, som genomfördes vintern 2021, blev detta tydligt i Swedish Laplands Visitor Boards sociala medier och kanaler. Precis innan och under marknaden ökade besökare och interaktioner på dessa kanaler signifikativt. En tydlig signal om Jokkmokks marknads starka varumärke, men också om att världens ”dessies” har blickarna riktade norrut från tid till annan.

Formstark Norrbotten är ett tydligt exempel på en nod som skapats där olika stora och små aktörer samlas för att bidra till platsens värde med sin slöjd och sitt hantverk. Form och funktion är attraktionsskapare och på alla sätt är det viktigt att samarbeta för att än mer och tydligt få ut den unika arktiska livsstilen i ett större sammanhang. Design och form säljer, liksom konst och hantverk gör varje plats attraktivare genom sina små detaljer och berättelser. I allt detta ser Swedish Lapland Visitor Board bara början på hur samarbeten kring färg, form och funktion bidrar till att stärka destinationens varumärke och attraktion, som en mer formstark plats.

 

//Richard Westerberg
Business Development Strategist, Swedish Lapland Visitors Board